Серце та душа Дрогобича у кольорах нафти й солі: місто та його символи у листівках Олега Стецюка
Джерело: Дрогобич.CITY (22.7.2022)
Автор: Лілія Пузанова
У його роботах стільки Дрогобича, скільки солі у самому місті. Краєзнавець Олег Стецюк створює аплікації, у яких кожна деталь має значення. Частину робіт, присвячену Дрогобичу та Бруно Шульцу, Олег оформив у листівки.
Усі ці малюнки — аплікації. Лише цифрові, кожна деталь — вирізана та накладена на тло. Олег згадує, що аплікаціями захопився з 14 років. Це були роботи зі шкіри й тканини.
“Як дитина в якої мама художниця та усі молодші брати й сестра малюють, я не мав шансів бути поза мистецтвом. А оскільки моя мама ще й шила, у нас вдома було багато тканин різних відтінків та текстур та я завжди мав матеріал для аплікацій. Зараз усе це переніс у цифрову площину — вирізаю фігури та накладаю їх на тло. Але певною мірою процес спростився, адже невірний рух “цифровими ножицями” можна завжди скасувати”, — говорить Олег.
У чому душа та серце Дрогобича й до чого тут дерева
У роботах Олега Стецюка багато дерев, гілок і коріння. А також — місяця. Ось місяць в серці Бруно Шульца, ось — на солі Соляної Королеви, чи світить в рогах оленя.
“Насправді у роботах багато символізму. Лезо — це біль, те, що завдає дискомфорту. Часто саме образи, втілені у листівках, є прототипами реальних людей. А символічність тісно переплітається з моїм уявленням про світ”, — говорить дрогобичанин.
Щодо місяця, то він має свою історію. Нерідко саме місяць знаходиться у на символічних місцях: чоло, серце, біля грудей. Олег Стецюк розповідає, що у творчості журналіста, письменника Казімежа Вежинського проводиться паралель між місяцем і Дрогобичем. Потім цю ж паралель проводить письменник Анджей Хцюк, який свого часу написав мемуарні напівоповідання-напівесеї, зокрема присвячені Дрогобичу, у дилогії “Атлантида” та “Місяцева земля”.
Листівки можна відправляти поштою“Коли я дивлюсь на місяць, місяць дивиться на Дрогобич”, ця фраза є основною для мене. Місяць для мене це не просто супутник Землі, це прив'язка до Дрогобича, до свого міста. Це є образ прив'язаності до свого коріння, те, що тебе поєднує з містом, навіть, коли ти далеко від нього”, — говорить Олег.
Також у Дрогобича є душа та серце. Ви їх легко знайдете на багатьох листівках. Бо серце — то Солеварня, а душа — Церква Святого Юра.
Часто Церква Святого Юра зображена на пагорбі й інколи без хрестів. Бо душа не має релігії, але вона завжди над буденністю. Без душі та серця — місто мертве.
“Церква на листівках трохи ідеалістична у своєму розташуванні, без недолугих будівель навколо, без засміченої площі біля неї. Це сміття сховане чи у м'якому місячному світлі, чи то у моїй уяві. Хотілось би, щоб так було й насправді — щоб площа навколо Світової спадщини ЮНЕСКО була чистою”, — говорить Олег.
Білий — то сіль, а чорний — нафта
Головні кольори його листівок: білий та чорний. Сіль та нафта — як природні ресурси, які створили місто. Також — жовтий та червоний близькі автору, він зазначає, що вони для нього теплі рідні.
“Ці цифрові аплікації — мій антистрес. Це все зроблено зі злості, у гарному сенсі цього слова. Злість мотивує творити та діяти. Й творчість гарний вихід таким емоціям. Тривалий час аплікації були просто моїм хобі, але потім проілюстрував ними збірник “Тріада часу”, а ось зараз все ж за порадою знайомої людини випустив листівки. Частину коштів від придбання скеровую на ЗСУ”, — говорить Олег.
Також до Х Міжнародного фестивалю Бруно Шульца випустив тематичні подарункові конверти. У них була земля з місця, де народився Бруно Шульц. Як краєзнавець, Олег точно знає де стояв той будинок. Також — дрібка дрогобицької солі, листівки, закладки у книгу.
Такі символічні набори є для поціновувачів Бруно Шульца та деякі з них поїхали до Польщі. Так, одна жінка придбала конверт, щоб у Польщі поряд була дрібка дрогобицької землі. Бо де б ми не були, наші внутрішні дерева тягнуться до міста, де є наш дім.
Як автор трактує свої листівки
У кожної аплікації є прихований сенс та свій прототип. Їх близько 150, але Олег говорить, що не всі видавав на загал. Він розповів, який сенс вкладав у деякі зображення. Але зауважив, що, однак, кожна людина інтерпретує їх з власного світогляду та у цьому є привабливість сучасного мистецтва.
Ця робота називається "Півтора міста", присвячена трьом найбільшим народам, які творили культурне обличчя Дрогобича: українці, поляки та євреї.
Тому вони тут, як частини вікна, а вікно, це Дрогобич, через яке ми дивимося і сприймаємо місто. Четверта частинка вікна — кожен із нас тут, який залишив, або залишить свій слід.
Натхненням до виникнення цього образу стала пані Оксана Бунда, працівниця Дрогобицької солеварні, яка символічно тут і зображена, як уособлення Дрогобича, яке виборює право бути само собою і зберегти свою історію.
Пані Оксана, це людина, яка боролася та бореться за долю солеварні, а сіль — це початок міста. Людина, яка працює там вже понад 40 років, а її розповідь про Дрогобицьку Сіль, це любов, яка по-доброму заразна.
Ця "Нафтова Пташка" присвячена молодим Дрогобицьким письменникам та журналістам, тому в пташки дзьобик у вигляді чорнильної ручки. Також, це "дрогобицькі думки, які "летять на папір"
"УКРАЇНА.ПЕРЕМОГА", робота поза циклом. Ми вбиваємо російський імперіалізм (Корона), їхнє військо, та їхню "братську любов". Робота створена ще перед початком повномасштабного вторгнення і була опублікована попередньо на сторінці у Facebook.
Майже всі ці листівки з циклу "Коріння Вічности". Вони є у продажу, купити їх можна у туристично-інформаційному центрі Дрогобича. Частина коштів з продажу йде на підтримку ЗСУ.
Немає коментарів: