Як "дрогобицька залізниця" "Люцифером була"

У наш час транспорт, це звична для нас річ, але це не було так завжди. Були моменти, коли люди злісно противилися як його впровадженню, так і його появі.


На сторінках старої періодики віднаходимо цікаві відомості про те, як запроваджували залізницю у місті, побудова якої мала стратегічне значення для транспортування нафтопродуктів до метрополії.


Коли проклали і пустили перший потяг до Львова, який прибув у день Св.Кароля, 4 листопада 1861 року, розпочався на наших теренах новий хід історії, яка мала намір дійти до Дрогобича.


У 1943 у "Газеті Львівській" (№222) подали короткий матеріал під назвою "Перший потяг у Дрогобичі" (Pierwszy pociąg w Drohobyczu), де подають, що у жовтні 1869 року до Львова були запрошені дрогобицькі депутати, котрі взяли участь у нарадах Залізничного товариства, де вели мову про будову залізниці через Дрогобич. Звісно, їм показали та ознайомили як це працює у Львові, парові машини, вокзал, який був схожий на гігантську іноземну фабрику. Дрогобицьким депутатам ідея сподобалася, але...


"Хай собі пани будують колії, куди хочуть, - говорили міщани - тільки не через місто, бо порядну людину страх Божий огорне, коли побачить паровоз, що гуде, який, щоб не шини, міг би спричинити найбільше нещастя, а, зрештою, і коні лякаються і самі люди, і про пожежу дуже легко, бо нічим дихає в пеклі Люцифер і розпалює іскри на всі боки, і порушує спокій цілої околиці".


Дрогобицькі делегати навіть відмовилися безплатно проїхатися до Зимної Води (село під Львовом). 


Нагадаємо, залізниця у Дрогобичі була урочисто відкрита 31 грудня 1872 року. Для усіх охочих перша поїздка з Дрогобича до Борислава (довжиною 11,45 км) була безплатна. Охочих виявилося чимало. Але яке було їхнє здивування, коли зворотня дорога виявилася платною. Отож, довелося вертатися, як кажуть, "пішкарусом".


Ще з самого початку закладання виникло питання, як споруджувати колію: поза містом чи через місто? Дрогобичани ревно протестувала проти спорудження залізниці через місто, попри солеварню. І залізницю почали прокладати на східній окраїні Дрогобича. Мешканці тієї околиці - так званого "Стрийського передмістя" - протестували проти цього, мотивували це тим, що іскри від потягу можуть підпалити дахи солом'яних хат. Подібне упередження знаходимо в спогадах-нотатках дрогобицького лікаря Володимира Чапельського.


Окрім цього люди боялися, що від нового виду транспорту можуть загорітися стріхи, а це своєю чергою розполохає звірів. Дехто з мешканців бойкотував залізничний транспорт і "злісно" користувався дрожками (кінний транспорт). Своє цікаве прийняття мали й перші велосипеди міста, яким забороняли їхати біля територій храму та перший автомобіль д-ра Броніслава Козловського, якого місцеві назвали "червоне страховисько", котре лякає птицю, "гудить, наче хлопак на гулянні" та витісняє людей в болота на узбіччя.


Олег Стецюк

2019 рік

Зображення ілюстративне із: media.istockphoto.com

Немає коментарів:

На платформі Blogger.